Zelf repareren? Hier wat tips!

Olie-lekkage

In de beginjaren van Heinkel werd olielekkage (als het er niet uitliep) algemeen aanvaard.
Vandaar dat je ook nu nog motorblokken tegen komt die erg vies zijn van modder en olie.
Tegenwoordig met de verfijnde technieken willen we dat onze Heinkels droog zijn.
Alles wordt in het werk gesteld om dat voor elkaar te krijgen tot soms erg veel frustraties.
Deze bus staat onder druk en wordt gebruikt met een spuittuitje. Deze Red Instant Gasket
pakking wordt met de bestaande pakking aan weerszijden dun aangebracht, behalve de koppakking. Dus ook de kleppendekselpakking wordt hiermee behandeld. Deze vloeibare pakking wordt vooral gebruikt in situaties waarin hoge temperaturen voorkomen ,tot een temperatuur van 232 graden Celsius zoals het carterblok en de cylinder.Overtollige pakking kan met de vingers na enige tijd weggehaald worden Het is de moeite waard om het te doen want het heeft een zéér goed resultaat.
De naam van de pakking is Wynn's instant gasket, verkrijgbaar in een bus van 200 ml van de firma Wynn's Nederland B.V. te Zoeterwoude
De kosten zijn ongeveer € 30,- en te koop bij de meeste automateriaalzaken.

Tips bij een lekke voorband

Even op de stoeprand en hup. Makkelijk toch!

Heinkel

Jan Talsma uit Leeuwarden

 

Aluminium slijpsel

Tijdens het olie verversen van het carter zit er meestal een baard aan de magneetstop. Dit is uiteraard ijzer. Maar er is ook aluminium slijpsel!. Dit komt van allerlei plaatsen. Een daarvan kan zijn dat de distributieketting op de schakelas loopt. Dit komt veel vaker voor dan je denkt. De ketting rekt op den duur op. Voorkom dit door de ketting tijdig te vernieuwen.

Heinkel Heinkel
Heinkel Heinkel

Vette remvoering?

Nog even en onze Heinkel gaat weer de weg op. Kijk dan even extra naar de achterrem. Het kan gebeuren dat de remvoeringen lichtelijk vet zijn geworden. Dit komt uit de zweefarm. Achter het kettingtandwiel zit namelijk een oliekeerring en op de aandrijfas zit een loopring,
Door de duizenden omwentelingen komt er op den duur een klein gleufje in de ring. Doordat de olie warm wordt, ontstaat er druk in de zweefarm en gaat via de loopring en de keerring naar buiten zodat ook de remvoeringen vettig worden. Remvoeringen die nat zijn van de olie remmen nooit meer!!
Dit is simpel op te lossen: vernieuwen van de keerring, de loopring en de remvoeringen.
Ook de remtrommel goed schoon maken met een oplosmiddel daarna de trommel even opschuren.

Heinkel

Wat de achterrem betreft kun je nu weer veilig de weg op.

 

Elektrisch schema van 103A-2

Download hier het elektrisch schema van een Heinkel Tourist type 103A- 2.

 

Benzinefilter

Het plaatsen van een klein model benzinefilter loont de moeite als er regelmatig roest of ander vuil uit de inmiddels oudere tank meekomt. De vlotter blijft hangen of de sproeier raakt verstopt. Het kan echter ook voorkomen dat bij een erg warme motor het filter met inhoud dusdanig heet wordt dat er een dampbel wordt gevormd. In sommige gevallen sluit deze bel de aanvoer geheel of gedeeltelijk af, wat uiteraard storing oplevert. Het euvel is simpel te verhelpen: zorg dat het filter met de uitloopopening voldoende schuin naar voren
staat door aan de tankzijde de benzineslang kort genoeg te houden, de doorloop is dan verzekerd.

Brandstof peilstok

Sommigen van u hebben misschien al een brandstofpeilstok onder de buddy-seat liggen. Voor degenen die een dergelijke accessoire handig lijkt, hier bij het recept om deze eenvoudig te maken zonder geklieder met benzine.
Neem een stukje rondhout van zo’n 25cm lengte en 12 mm. doorsnede. Het beste werkt naaldhout, dit bevat geen poriën en nerven, waardoor de benzine te snel wordt opgetrokken zodat de waarneming onnauwkeurig wordt.
Vanaf de onderkant meet je 35mm. af, snij of zaag met een fijn zaagje op deze plaats een groef. Dit is de eerste liter inhoud. Zo gaan we verder en wel bij 55mm. de tweede groef. 70mm. voor de derde, 83mm. voor de vierde en 93mm. voor de vijfde literaanduiding.
Maak de groeven rondom, dat vergemakkelijkt het overzicht sterk.
We gaan verder, 105mm. voor de zesde, 116mm., 128mm., 138mm. en bij 150mm., de 10e liter, maken we weer een groef rondom voor de afleesbaarheid.
Nog eentje bij 165mm., dit is dan de elfde en de laatste relevante aanduiding.

Nog duidelijker wordt het aflezen als je de gemaakte groefjes inbrandt met bijv. een fijnpuntige soldeerbout.
Het is een simpel gevalletje maar erg nauwkeurig. (geijkt op type tank voor o.a. 103A-2)